Debrecenbe kéne menni

conti.png

thyssen.jpg

bmw.jpg

Pár hete a gazdasági sajtó nagy lelkesedéssel ismertette, hogy Debrecen az utolsó körös versenytársakat - közöttük Miskolcot - maga mögé utasítva a BMW új autógyárának a helyszínét adhatja. Valóban siker, hiszen a német nagyvállalat modern technológia betelepítését és több ezer munkahely megteremtését fogja jelenteni a térségben, amire Debrecennek és a megyének nagy szüksége is van. Kicsit árnyalja a képet, hogy Dirk Wölfer, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara osztályvezetője azt nyilatkozta, a döntésben szerepet játszott, hogy "2012-ben a munkaügyi törvényt alapvetően megreformálták, ami kedvezőbbé tette a vállalatok számára" (az országot)...

Érkezik a BMW Debrecenbe
forrás: www.bmwgroup-plants.com/

Ezt talán nem kellett volna, de ha már így kicsúszott, üsse kő! Majd úgy állunk hozzá! Persze kár ezt a cégnek felróni, ez valójában a magyar állam teremtette helyzet: a munkavállalók pozíciójának a rontása a munkaadókéval szemben. Az már csak ha a tortán, hogy a nagyvállalatokat jókora állami támogatásokkal is csábítják.

Azért mindezek mellett a helyszínválasztás meglehetősen érdekesre sikerült, hiszen Debrecen nem számít nagy iparvárosnak. Kétségtelen, hogy van szabad munkaerőbázisa, főleg, miután a Teva, a város egyik nagy ipari foglalkoztatója is inkább leépített, mint fejlesztett, és a megyére jellemző 5% körüli munkanélküliségi rátában is van potenciál, de nem akkora, ami problémamentes startot biztosíthat több nagy üzemnek. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy nem voltak igazán nagy termelőüzemek. Látszólag minden klappol, de a képet árnyalja, hogy nem csak egy gyártó ruház be a városban szinte ugyanakkor. Persze ez nem annyira a BMW, semmint a többi, kisebb munkaerőpiaci versenytárs problémája, akik korábban, a BMW döntését nem ismerve határoztak a beruházásukról.

Debrecen viszonylag rövid időn belül egyszerre húzott be három nagy iparvállalati beruházást, egyenként is több százas létszámigénnyel, ami viszont már nem szokott jól elsülni (vállalati szemszögből). Az emberben joggal merülhet fel, és nem lövünk talán nagyon mellé, ha feltételezzük, hogy a helyzet inkább nem szándékos volt, mondhatni "így esett", esetleg valamely cég számára kifejezetten "málőr". Bár a nagy autógyárak mellé a kis beszállítók igyekszenek közel települni, és a hazai kkv szektor is sikerrel repülhet rá a beszállítói pozíciókra, azért a másik két szereplő nem ez a kategória. A munkaerőpiaci helyzet Debrecenben valószínűleg hamar fel is bolydul, nehézségeket okozva a toborzásban, a kisebbek üzemi működését és lehetőségeit egyenesen gyilkolva.

 

Ünnepség az épülő debreceni Thyssenkrupp gyárban
forrás: dehir.hu

Márciusban már bokrétaavatót tartottak a ThyssenKrupp üzemében, ahol 250 új munkahely jött létre, de a polgármester már kijelentette, hogy ez az üzem a kezdete egy hosszú távú együttműködésnek, s a jövőben újabb gyárépülettel bővülhet majd a Thyssenkrupp debreceni telephelye. Hát, így már nem lesz egyszerű...

A cég magasan képzett szakembereket szeretne alkalmazni
forrás: dehir.hu

A másik nagy német konszern a Continental. A számos hazai telephellyel rendelkező multicég is kiszúrta magának Debrecent. A 450 munkavállaló foglalkoztatását tervező új üzem már keresi a munkavállalókat, ami talán némi versenyelőnyt nyújthat.

Bár a városban elvileg van uszkve 7000 munkanélküli, és ~17000 közfoglalkoztatott is akad, ugyanakkor a nyugatra elvándorlás ezt a térséget is sújtotta. A számokat megvizsgálva az elsődleges munkaerőpiacon elhelyezkedni képes munkaerő létszámának megbecslésével azt kapjuk, hogy Debrecen is nagyon közel van a közgazdasági értelembe vett teljes foglalkoztatottsághoz, a szakemberhiány kifejezetten drámai, ami azt is jelenti, hogy pengeélen táncolnak a betelepülő gyártók a munkaerő biztosítottságával.

Egy dolog biztos, hogy nem fognak tudni a keleti megyék bérelőnyére apellálni, mivel a gyártásukhoz magasabb munkakultúrájú dolgozókra lesz szükség, hiszen a BMW is csúcsminőséget képviselő márka, de a másik két cég is fékrendszerekben, stabilizátorokban, szenzorokban utazik, ahol a termékminőség miatt magasak az elvárások a munkatársakkal szemben is.

Sokakban felmerülhet, hogy viszonylagos közelségben van a román határ, és jó bérekkel azért még mindig lehet munkásokat bevonzani Romániából, illetve Ukrajna sincs messze, bár kétségkívül a távolság miatt már alkalmatlan az ingázásra. A felmerült problémák megoldására sovány, de láttunk már karón varjút, tombol a munkásszálló építési láz az országban.

Viszont ahhoz, hogy a bérspirál katalizálva legyen, kellenek a szakszervezetek...

Jó lenne Dirk úr számításait keresztülhúzni a gyenge érdekképviseletekről, Debrecenben megteremtették a lehetőségét a komolyabb versenyhelyzetnek! Használjuk ki!