Az ártalmas munkahelyek felelőssége
Sokak előtt nyitott a kérdés, mit kell tenni abban az esetben, ha a munkavállaló megbetegedése foglalkoztatásával kapcsolatosan következett be?
A hátunk megfájdul az emelgetéstől. Bedagad a lábunk és keringési problémáink lesznek az állómunkától. Elromlik a látásunk, hallásunk.
Nem megfelelő a kialakított munkaasztal? Rossz a monitor? Kényelmetlen a szék? Nem megfelelő a légtechnika?
Csak pár példa, ami bizony tünete illetve gyökéroka lehet egy foglalkozási megbetegedésnek.
Kép:flickr
Számtalan esetben előfordul, hogy a munkavállalót valamilyen egészségügyi problémával kezelik, a munkavállaló érzi, hogy a betegsége munkájával függ össze, azonban a probléma itt látszólag megáll. Előbb-utóbb pedig a munkavállaló munkaviszonya megszüntetésre kerül a munkáltató által (felmondanak neki), mert a munkakör ellátásához egészségügyileg alkalmatlan lesz, holott a munkavállalónak kártérítés járhat. Hiszen a munkába "betegedett bele".
A foglalkozási eredetű megbetegedés közigazgatási hatósági eljárás keretében, ingyenesen kivizsgálható, ennek a menetét azonban sokan nem tudják.
A foglalkozási megbetegedés kivizsgálásának részletszabályait a foglalkozási betegségek és fokozott expozíciós esetek bejelentéséről és kivizsgálásáról szóló 27/1996. (VIII.28.) NM rendelet tartalmazza.
A rendelet szerint az orvosi tevékenység körében észlelt foglalkozási betegséget, foglalkozási eredetű heveny vagy idült mérgezést, különböző jogszabályokban meghatározott vegyi anyagok, továbbá a zaj okozta expozíciós esetet a munkáltató telephelye szerint illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal járási hivatalhoz, mint munkavédelmi hatósághoz BE KELL jelenteni, ki kell vizsgálni!
Hogy is néz ki mindez?
A rendelet szerint az észlelő orvosnak van lehetősége arra, hogy a bejelentést megtegye az illetékes kormányhivatal munkavédelmi hatóságához. Ez a gyakorlatban jellemzően a háziorvosokat jelenti, de bármely diagnózist felállító, kezelő orvos is megteheti, aki észleli a megbetegedés foglalkozási eredetének gyanúját.
A megbetegedés foglalkozási eredetének gyanúját a munkavállaló is jelezheti a háziorvosának, vagy kezelőorvosának, akivel kapcsolatban áll, a bejelentést az orvos amennyiben a megbetegedés foglalkozási eredete gyanítható, köteles megtenni a rendelet vonatkozó mellékletének (4.számú melléklet) kitöltésével és bejelentésével.
A mellékletet letöltheti innen:
BEJELENTŐLAP FOGLALKOZÁSI MEGBETEGEDÉS GYANÚJÁRÓL
Foglalkozási eredet gyanúja esetén tehát nem lehetőség, hanem kötelezettség a munkavédelmi hivatalnak történő bejelentés!
Az illetékes kormányhivatal munkavédelmi hatósága kivizsgálja az ügyet, helyszíni szemlét is tarthat a munkáltatónál, szakorvosa megvizsgálja a munkavállalót, és amennyiben bebizonyosodik, hogy a munkavállaló megbetegedése foglalkozási eredetű, úgy hatósági bizonyítvány kerül kiállításra.
Miért jó mindez? Mert ebben az esetben foglalkozási megbetegedésből eredő kártérítés érvényesíthető a munkavállaló által, hiszen bizonyításra kerül, hogy megbetegedése az ellátott munkakörre vezethető vissza.
Mivel ezek az ügyek jellemzően elmaradnak, a legjobb, amit tehet a munkavállal:
A SZAKSZERVEZETÉHEZ FORDUL SEGÍTSÉGÉRT!
Amennyiben tehát úgy érzi, foglalkozási megbetegedése van, azt javasoljuk mindenképpen jelezze a háziorvosának és kérje az eljárás megindítását, ne késlekedjen!
Kérdése van? Segítségre van szüksége? Kérje a VASAS Szakszervezeti Szövetség szakértőinek a segítségét!
Segítünk!
Elérhetőségek: dr. Orosz Noémi ügyvéd (Telefon: 30 837 0755; e-mail: noemi.orosz@orosziroda.hu )