Az ártalmas munkahelyek felelőssége

Sokak előtt nyitott a kérdés, mit kell tenni abban az esetben, ha a munkavállaló megbetegedése foglalkoztatásával kapcsolatosan következett be?

A hátunk megfájdul az emelgetéstől. Bedagad a lábunk és keringési problémáink lesznek az állómunkától. Elromlik a látásunk, hallásunk.

Nem megfelelő a kialakított munkaasztal? Rossz a monitor? Kényelmetlen a szék? Nem megfelelő a légtechnika?

Csak pár példa, ami bizony tünete illetve gyökéroka lehet egy foglalkozási megbetegedésnek.

3275117133_16c25ab80c_c.jpgKép:flickr

Számtalan esetben előfordul, hogy a munkavállalót valamilyen egészségügyi problémával kezelik, a munkavállaló érzi, hogy a betegsége munkájával függ össze, azonban a probléma itt látszólag megáll. Előbb-utóbb pedig a munkavállaló munkaviszonya megszüntetésre kerül a munkáltató által (felmondanak neki), mert a munkakör ellátásához egészségügyileg alkalmatlan lesz, holott a munkavállalónak kártérítés járhat. Hiszen a munkába "betegedett bele".

A foglalkozási eredetű megbetegedés közigazgatási hatósági eljárás keretében, ingyenesen kivizsgálható, ennek a menetét azonban sokan nem tudják.

A foglalkozási megbetegedés kivizsgálásának részletszabályait a foglalkozási betegségek és fokozott expozíciós esetek bejelentéséről és kivizsgálásáról szóló 27/1996. (VIII.28.) NM rendelet tartalmazza.

A rendelet szerint az orvosi tevékenység körében észlelt foglalkozási betegséget, foglalkozási eredetű heveny vagy idült mérgezést, különböző jogszabályokban meghatározott vegyi anyagok, továbbá a zaj okozta expozíciós esetet a munkáltató telephelye szerint illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal járási hivatalhoz, mint munkavédelmi hatósághoz BE KELL jelenteni, ki kell vizsgálni!

Hogy is néz ki mindez?

A rendelet szerint az észlelő orvosnak van lehetősége arra, hogy a bejelentést megtegye az illetékes kormányhivatal munkavédelmi hatóságához. Ez a gyakorlatban jellemzően a háziorvosokat jelenti, de bármely diagnózist felállító, kezelő orvos is megteheti, aki észleli a megbetegedés foglalkozási eredetének gyanúját.

A megbetegedés foglalkozási eredetének gyanúját a munkavállaló is jelezheti a háziorvosának, vagy kezelőorvosának, akivel kapcsolatban áll, a bejelentést az orvos amennyiben a megbetegedés foglalkozási eredete gyanítható, köteles megtenni a rendelet vonatkozó mellékletének (4.számú melléklet) kitöltésével és bejelentésével.

A mellékletet letöltheti innen:

BEJELENTŐLAP FOGLALKOZÁSI MEGBETEGEDÉS GYANÚJÁRÓL

Foglalkozási eredet gyanúja esetén tehát nem lehetőség, hanem kötelezettség a munkavédelmi hivatalnak történő bejelentés!

Az illetékes kormányhivatal munkavédelmi hatósága kivizsgálja az ügyet, helyszíni szemlét is tarthat a munkáltatónál, szakorvosa megvizsgálja a munkavállalót, és amennyiben bebizonyosodik, hogy a munkavállaló megbetegedése foglalkozási eredetű, úgy hatósági bizonyítvány kerül kiállításra.

Miért jó mindez? Mert ebben az esetben foglalkozási megbetegedésből eredő kártérítés érvényesíthető a munkavállaló által, hiszen bizonyításra kerül, hogy megbetegedése az ellátott munkakörre vezethető vissza.

Mivel ezek az ügyek jellemzően elmaradnak, a legjobb, amit tehet a munkavállal:
A SZAKSZERVEZETÉHEZ FORDUL SEGÍTSÉGÉRT!

Amennyiben tehát úgy érzi, foglalkozási megbetegedése van, azt javasoljuk mindenképpen jelezze a háziorvosának és kérje az eljárás megindítását, ne késlekedjen!

Kérdése van? Segítségre van szüksége? Kérje a VASAS Szakszervezeti Szövetség szakértőinek a segítségét!

Segítünk!

Elérhetőségek: dr. Orosz Noémi ügyvéd (Telefon: 30 837 0755; e-mail: noemi.orosz@orosziroda.hu )