„Munkahelyi baleseti kisokos”
10+1 alapszabálya
Fontos tudnivalók munkahelyi baleset bekövetkezése esetén
Munkahelyi baleset esetén a munkáltatótól kártérítés járhat, ám vannak olyan buktatók, melyek lehetetlenné teszik az igényérvényesítést.
Az alábbi tudnivalók és útmutató segíthet, hogy tisztában legyél a teendőiddel egy munkahelyi baleset bekövetkezése esetén!
10+1 alapszabály
munkabaleset esetén
1. Ha megtörtént a munkahelyi baleset, a munkáltatónak a balesetet haladéktalanul ki kell vizsgálnia, munkahelyi baleseti jegyzőkönyvet kell felvennie, súlyos munkahelyi balesetet pedig azonnal be kell jelentenie a munkavédelmi hatósághoz is. Tájékozódj a kivizsgálásról!
2. Ragaszkodj a munkahelyi baleseti jegyzőkönyv felvételéhez, és ügyelj arra, hogy a munkáltató téged is meghallgasson és az általad elmondottak bekerüljenek a baleset körülményeinek leírásába résznél.
3. Ne engedd, hogy a munkáltató olyan dolgot írjon le, ami valójában nem történt meg, bármit is mond vagy ígér a munkáltató, miért lesz az úgy jobb! Minden esetben ügyelj arra, hogy a valóság kerüljön rögzítésre!
4. NE ÍRJ ALÁ olyan dokumentumot, mely nem a valóságot tartalmazza! Emiatt hátrány nem érhet!
5. Amennyiben orvoshoz szállítanak, a vizsgáló orvosnak feltétlenül mond el, hogy a munkahelyeden történt a baleset! Ha a munkáltató arra kér, hogy mást mondj, ezt akkor se tedd!
6. Ha a munkáltató nem akar felvenni munkahelyi baleseti jegyzőkönyvet, fordulj a MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐHÖZ, A SZAKSZERVEZETHEZ, végső esetben a területileg illetékes munkavédelmi hatóságnál tegyél bejelentést! Ez miatt hátrány nem érhet!
7. Ha teheted és módodban áll, munkahelyi baleset esetén a baleset körülményeiről (helyszín, munkagép, stb.) készíts a telefonoddal egy-két fotót!
8. SEMMILYEN DOKUMENTUMOT NE ÍRJ ALÁ, AMIN AZ SZEREPEL, HOGY A BALESETÉRT TE VOLTÁL A HIBÁS! ERRE VÉGKÉPP SEMMI SZÜKSÉG!
9. Minden dokumentumot először olvass el!
10. Mielőbb kérj jogi tanácsot! A legvalószínűbb, hogy számodra kártérítés jár. Ne mondj le róla!